KS udtrykker tilfredshed med nye takter og ny minister

Esben Lunde Larsen

 

KS hilser efter at have trukket det lidt i langdrag den nye forskningsminister velkommen. Vi finder, at der er grund til at være mere positiv på forskningens og universitetets vegne med den nye regerings tiltrædelse og Esben Lunde Larsen er en del af denne optimisme.
Lad det være sagt først som sidst: Vi sælger ikke skindet, før bjørnen er skudt. Den nye regering viser gode takter, og derfor er det grund til at glædes, men et er søkort at forstå, andet er skib at føre. Vi har ikke set enden på dette endnu, men forventningen om gode resultater for de kommende år er bestemt til stede. Her følger en generel opremsning af, hvorfor man som borgerlig studerende kan glæde sig over vor nye forskningsminister:

Fra KS modtager vi med applaus, at den nye forskningsminister faktisk selv har bedrevet forskning og dertil er den højst uddannede forskningsminister, landet har haft. Esben Lunde Larsen har – til nogens store forargelse – en Ph.D i teologi. Teologi er et af universitets tunge studier, både når det kommer til krav om færdighed, fx i sprog, men også i sin brede form, der indbyder til en bred og generel dannelse. Vi har således megen tillid til, at ministeren vil have en indgangsvinkel til universiteterne, der noget anderledes og mindre mekanisk end ministerens forgængere. Esben Lunde Larsen har da også allerede talt om i Weekendavisen, at det handler om dannelse og opbygningen af den studerendes “indre spindelvæv” i en artikel betegnet “dannelsesministeren”.

Ministeren har bebudet et tiltrængt eftersyn af det store uddannelsesudbud på landets videregående uddannelser. Udfordringen er, at udbudet over de sidste fire år er steget med 57, og at de mange overlappende uddannelser kan virke som et skalkeskjul over de studerendes evner og kompetencer på selve uddannelsen. Den nyligt valgte forskningsordfører for Liberal Alliance, Henrik Dahl, der selv har været med til at akkreditere uddannelser ved universiteterne, har anlagt diagnosen:

“Væksten i antallet af uddannelser bliver drevet af institutionerne. De har behov for at sikre beskæftigelse og vækst (for sig selv). Derfor opfinder de den ene uddannelse efter den anden. De studerendes erhvervsmuligheder og arbejdsmarkedets behov er i den forbindelse ligegyldige. Selvfølgelig serveres det ikke sådan. Der laves “analyser” og “undersøgelser” og indhentes “ekspertudtalelser”. Men det er alt sammen dybt tendentiøst, og resultatet er givet på forhånd – af den simple grund, at det er købt og betalt af uddannelsesinstitutionerne selv. De fleste politikere tør ikke gå imod en fin “undersøgelse”, der dokumenterer et “behov” eller en “samfundsgavnlig virkning”. Jeg gør det dog gerne. Jeg kender nemlig spillet og ved, hvad der er på færde. Det handler KUN om beskæftigelse og vækst i institutionerne.”

Det er for KS meget nærliggende, at han har ret, og dertil har vi bl.a. taxametersystemet for at takke, ligesom den smalle tillid til universiteternes evne til at administrerer sig selv over en årrække har fordret stadig mere kontrol udlagt som “new public management”. Mere herom vil snart følge i en anden artikel, men ellers kan man orientere sig i denne grundige gennemgang – http://www.folkets.dk/node/719

Der er med andre ord grund til at håbe, at ministeren vil tage fat om uddannelser med inflation. Tillige kunne man håbe på, at der vil blive grebet om det bagvedliggende problem, som omhandler universitetets styring – uden dette kommer problemet til at forsætte, og det er da også meget tvivlsomt, om rektorerne er med på at skære drastisk ned på uddannelserne sådan som landet ligger.

Det taler til ministerens pris, at han hurtigt har været ude og markere sig på, at han vil dyrke eliten. Her påtænkes konkret indførelsen af et “honour”-begreb, som skal give de studerende sult på at opnå ekstra udmærkelse i form af et mærkat på deres eksamensbevis. Ministeren, der gerne vil varsle et opgør med tanken om, at alle skal kunne det samme, vil gerne lancere særlige eliteuddannelsesforløb og give mulighed for, at særlige tutorgrupper kan formes, hvor eliteforskere og studerende arbejder tættere om et problem. Der er bred hyldest herfor fra KS.

Vi ser desuden frem til, at de varslede forhandlinger om fremdriftsreformen forhåbentlig munder ud i mere frihed for de studerende til at tilrettelægge deres studie, ligesom at det er vigtigt, at der gives mulighed for, at de studerende kan give sig i kast med andre projekter ved siden af studiet, som kan give dem erfaring eller dannelse.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>