Universitet til selvransagelse

untitledForleden sendte DR en fra KS’ side højst efterspurgt dokumentar “Akademikere på dumpegrænsen”, der tog universitetet til kærlig behandling.

I dokumentaren har man bedt undervisere og studerende kommentere på den hverdag, de oplever på universitetet. Således blev der spurgt ind til de studerendes faglighed, deres parathed, og det pres på fagligheden, som kommer af at 25 % af en ungdomsgeneration skal tage videregående uddannelser.

Den rene og skære åbenhed med hvilken, problemerne beskrives i dokumentaren, må og skal tjene som opråb til de ansvarlige, som for længe har fortrængt de nu alt for åbenlyse problemer i dansk universitetsverden. Universitetet som det er i dag, vil gerne blæse og have mel i munden. Det er klart, at man gerne vil – som der også gives udtryk for – hjælpe flere til en god og lang uddannelse, men en erkendelse af, at dette sikres for de flere gennem en beskæring af optagene, må se at forme sig.

Se indlægget her: http://www.dr.dk/tv/se/dr2-undersoeger/dr2-undersoeger-alle-bestar – eller læs beskrivelsen nedenfor:

Som et aber dabei, der skulle understrege problemerne, testedes en gruppe veterinærstuderende på deres basale matematiske kunnen. Testen gav, ligesom det indtryk, der blev givet af de udvalgte forskere og studerende, en fornemmelse af, at noget er grueligt galt på universitetet. Således var en af de udspurgte forskere meget åben omkring, at op til 1/3 muligvis ikke hørte til på deres studie, og en anden bemærkede, om ikke tiden var til at overveje, om vi vitterligt kunne bruge alle de akademikere, regeringen ønsker sig? Erhvervsorganisationer påpeger endvidere i dokumentaren, at det ikke er realistisk at der kan skabes de 6000 job, som vil være nødvendige for at aftage de mange akademikere allerede i indeværende år.

En af KS’ kæpheste, en kritik af den incitamentsstruktur, som skabes af taxameterordningen, blev også hevet frem og problematiseret. Den ligger et pres på fagligheden. Det fremgik tydeligt i dokumentaren, hvordan administrationen problematiserer, når der dumpes for mange. Presset fra administration og henvisningen til økonomien i hver studerende må være medvirkende til, at 45 % af forskerne i en undersøgelse angiver, at de har kendskab til studerende, der blevet  ladet bestå uretmæssigt. Kort sagt, er det tydeligt, hvordan det ikke er kvaliteten, som er i centrum, men derimod kvantiteten. Fortvivlelsen anes hos nogle af de medvirkende, der bekymrer sig om, hvorvidt man ikke gør de studerende en bjørnetjeneste.

 

 

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>