KS om SU

På det seneste har den offentlige debat drejet sig meget om SU-systemet. Dette har især været aktuelt, fordi uddannelsesministeren Morten Østergaard ved et debatmøde i Stakladen den 18. februar fremlagde regeringens plan til en SU-reform. Denne debat har Konservative Studenter og medlemmer af KS bestemt også deltaget i, og i det følgende vil nogle af disse indlæg til debat  blive gennemgået.

Den 18. februar var der en artikel i JP Aarhus, som trak linjerne op til paneldebatten i Stakladen. Journalisten havde talt med KS’s formand, Rasmus Pedersen, og det bliver i løbet af artiklen klart, at KS er den eneste studenterpolitiske forening, som går ind for besparelser på SU-området. Artiklen kan læses her.

Ved selve paneldebatten den 18. februar i Stakladen var Konservative Studenter repræsenteret ved Peter Hedegaard-Degn. I den anledning havde KS nogle TV-optrædener på  TV2/Østjylland, som var med ved paneldebatten. I dette korte indslag optræder KS’s formand, Rasmus Pedersen, i et kort interview, og i dette lidt længere indslag optræder KS’s deltager i paneldebatten, Peter Hedegaard-Degn, til en lille kommentar. Web-redaktionen skrev også om begivenhederne i forbindelse med SU-debatten, og resultatet kan læses her.

Den 20. februar var medlem af Konservative Studenter, Jacob Hedegaard, i TV2’s Go’morgen  Danmark for at diskutere den nye SU-reform med en lærerstuderende og en gymnasieelev, som  begge var meget imod reformen, mens Hedegaard talte for, at reformforslaget ikke var ambitiøst nok. Debatten kan ses her. Derudover var Jacob Hedegaard også i Go’morgen Danmark i januar i forbindelse med SU-debatten.

Hvad mener KS om SU?

På baggrund af dette hvad mener Konservative Studenter så egentlig om det nuværende SU-system?

Der er en række ulemper ved det nuværende SU-system: For det første har mange studerende en tendens til at trække studiet ud, fordi de med de ekstra SU-klip kan bruge længere tid end den normerede studietid, som ellers netop er den tid, som det er meningen, at man bør kunne gennemføre studiet på. For det andet har SU-systemet den social slagside, at der er markant flere ”akademikerbørn” på universiteterne, end der er ”arbejderbørn”, men ”arbejderne” betaler  ligeså meget til SU’en, som akademikerne gør, og derved betaler ”arbejderne” til ”akademikerbørnenes” SU. For det tredje er der ingen sammenhæng mellem SU og uddannelsesniveau. En række lande, som ikke har noget lignende SU-systemet, har et højere uddannelsesniveau, og derfor kan SU’en ikke være det, som sikrer det høje uddannelsesniveau.

Derfor er der grund til at ændre SU-systemet, og i en tid, hvor flere grupper i samfundet skal spare, bør de studerende også bidrage. Der bør ske besparelser på SU-området, eller SU’en bør afskaffes fuldstændig. I stedet kan man indføre fordelagtige lån til studerende. Dette vil sikre, at den studerende vil blive mere fokuseret omkring sit studium, (1) idet at den studerende vil gøre sig flere tanker om studievalg i forhold til fremtidige jobmuligheder, fordi lånet skal kunne betales tilbage, (2) idet den studerende vil sørge for ikke at udskyde sit studium, fordi dette blot vil øge gælden, og (3) idet at den studerende vil lægge en ekstra indsats i studiet for at øge sine chancer for et efterfølgende job, så studielånet kan betales tilbage. Herved vil man i højere grad give den studerende ansvaret for egen uddannelse og derved få mere engagerede studerende.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>