Konservative Studenter om skoleforliget

e2c49f8ea0714ddc999ed508f2c599ba_skolelaerer

 

I KS har vi med stor interesse fulgt de netop afsluttede forhandlinger om fremtidens folkeskole. Vi noterer os til start to ting…

Et; Staten forsætter sin kampagne for at bemægtige sig vore børn og påføre dem et længere ophold i skolen med mere af den samme lighedsorienterede undervisning – nu suppleret med et tvangsbaseret og udefineret timeantal i samvær med pædagoger.

To; Det Konservative Folkeparti holdt kursen og agerede som det værn for familien, det nødvendigvis måtte være i kraft af sin konservative bekendelse.

I KS anser vi ideen om tvungen lektiecafé som en kedelig tendens, der ikke indeholder nogen faglig forskel fra den hidtidige og middelmådighedssøgende undervisning, der tilsiger, at alle kan og skal lære det samme. Der blev ingen ændringer hen i mod karakterer på yngre klassetrin, ingen differentieret undervisning. Den individuelle selverkendelse i uddannelsessystemet udebliver således endnu, og vi kan I KS fremdeles bekymrer os over, at eleverne ikke mødes i øjenhøjde på deres eget niveau, for at de bedre kan finde frem til, hvilke evner de har. Vi altså risikerer endnu med dette forlig at sende en frygtelig masse elever ad gale veje i uddannelsessystemet.

Det er endvidere trist, hvorledes forældrene fratages muligheden og ansvaret for at indpode deres børn gode værdier – værdier som nok snarere er forudsætningen for en god folkeskole end spørgsmålet om rig eller fattig.

Hos vore venner i Critique har en af redaktørene også gjort sig nogle tanker om den konservative ageren overfor skoleforliget.  Her kritiserer han mediernes vanlige fokus på politik som strategi og spilfægteri, hvilket blokerer for det åbenlyse i, at Det Konservative Folkeparti havde en sag, de troede på. Læs hans tanker her: http://critique.ksaa.dk/2013/06/ang-skolepolitikken/

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>