Kvalitet i undervisningen…!?!

”Universiteterne står overfor en række udfordringer, der indebærer, at der er behov for at opprioritere fokus på kvaliteten i universiteternes undervisning” står der som det første i en rapport fra Videnskabsministeriet.

Hvis man lige ser bort fra, at der er besynderligt, at man indleder en rapport med en konklusion, er der faktisk tale om et interessant stykke læsestof.

Men før man kommer alt for godt i gang: Hvad pokker er så ”kvalitet i undervisningen”…?

For ministeriet er begrebet i hvert fald en spand, som man kan putte en masse forskellige begreber, holdninger og politikker ned i, hvorefter man stamper indholdet, vende spanden om og lave et flot sandslot.

At der grundlæggende er tale om noget ”flaf”, siger forfatterne da også selv:

Denne rapport har til formål at inspirere universiteterne i arbejdet med at kvalitetsudvikle undervisningen. Grundlaget for rapporten er arbejdsgruppens viden om og erfaring med universitetspædagogisk og fagdidaktisk arbejde samt aftager- og studentererfaringer. På den baggrund giver arbejdsgruppen en række konkrete anbefalinger til universiteterne og det ansvarlige ministerium, som de bør forholde sig til i det videre arbejde.

Okay, så vi har at gøre med en inspirationsrapport… Fair nok.

Men hvad skal den så inspirere til? Jo, der skal f.eks. være ”bedre sammenhæng i universitetsuddannelserne”; der skal være ”fokus på studiernes indsats”; evalueringer skal tages seriøst og så skal der – selvfølgelig! – oprettes et særligt forskningsprojekt, hvor man skal forske i, hvordan man underviser… altså en pixi-udgave af Danmarks Pædagogisk Universitet.

Jeg kan især godt lide ”bedre sammenhæng i universitetsuddannelserne”. Overskriften er så intetsigende som overhoved muligt. Under overskriften står der bl.a.:

”Der skal være sammenhæng mellem uddannelses- og undervisningsmål, undervisning og eksamensformer. Institutledere, studieledere og studienævn skal tilbydes kompetenceudvikling med henblik på at sikre denne sammenhæng.”

Her spørger jeg så: Har vi i dagens Danmark blot ét studium, hvor der ikke er sammenhæng imellem uddannelsens mål og formål, undervisningen og eksamensformen?

Findes der virkelig studiesteder, hvor man bevidst ønsker, at der ikke skal være et sammenhæng? Det tror jeg simpelthen ikke på… men nu ved jeg jo selvfølgelig ikke så meget om uddannelserne i Odense, Ålborg og Roskilde.

At institutledere skal inddrages i en sådan proces er i øvrigt under al kritik. Det er kun studienævne, der skal tage stilling til undervisningens indhold. Basta! Det er nemlig kun hér, hvor de studerende er repræsenteret – og jeg kan godt forestille mig hvor mange forandringer der vil komme, hvis underviserne alene skulle bedømme undervisningskvaliteten.

Sådan som jeg ser det, er ”kvalitet i uddannelsen” et udtryk for, at undervisningen bliver taget seriøst. Ikke mere og ikke mindre.

Vi mener, at undervisningen skal være kvalitetssikret. Den skal med andre ord være ”på højeste internationale niveau” (som der står i Universitetsloven).

Hvordan et sådant niveau opnås, skal Videnskabsministeriet ikke blande sig i – det er noget Universiteterne og de enkelte studienævn selv har til opgave at forvalte.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>