Elite-dit og elite-dat

Oxford - et mål i sig selv?Eliteuniversiteter – eliteuddannelser – elite, elite elite. Det synes at være mantraet i øjeblikket – også i den landsforening, som vi er medlem af. Men er det, at være Oxford et mål i sig selv?

Landsformanden i DKS, Anne Marie Lei, har udsendt et lille skriv om emnet, som vi her i “Århus-afdelingen” har en eller to kommentarer til:

Eliteuniversitet i Danmark har været en del af Helge Sanders dagsorden og han har flere gange udtalt sig positivt om ét eliteuniversitet. Nu virker det heldigvis som om, det fysiske eliteuniversitet er taget af bordet.

Personligt mener jeg ikke, der er plads til et eliteuniversitet i Danmark, der skal udbyde de samme uddannelser, der findes på universiteterne i dag. Men derfor kan man godt være mere ambitiøs omkring uddannelse og forskning, samt satse mere på de dygtige studerende og forskere, da Danmarks fremtidige velfærd bygger på deres hjerneceller.

Det er nok en korrekt antagelse, at Danmark skal overgå til at være et “videnssamfund” – og vi er allerede godt på vej. Men det er syndt, at ingen politikere har turde for alvor at definere, hvilken rolle universiteterne skal have. Er det meningen, at universiteterne skal fungerer som en art avancerede gymnasier? Skal de fortsætte som nu? Skal man være mere elitære?

Ja, mellemvejen er nok også i dette tilfælde den mest “gyldne”: Vi bør fortsætte som nu, men fokuserer på at skabe flere jobmuligheder for bachelorer, ligesom i udlandet. På den måde, kan kandidatuddannelserne få den betydning, de oprindeligt havde.

Eliteuddannelser kan skabes ved at udnytte de nuværende rammer bedre og opgradere kvaliteten bredt på de videregående uddannelser. En forbedret kvalitet vil eksempelvis indebære ordentlige laboratoriefaciliteter til studerende på de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser.

Den her er lidt svær. Hvis man vil “opgradere kvaliteten bredt”, skal man først og fremmest have defineret “kvalitet”. Dette er efter min bedste overbevisning svært. Derfor modtages ideer meget gerne!

Bedre adgang til nyere laboratoriefaciliteter er en super ide. Mange af vores naturvidenskablige medlemmer efterspørger et mere optimeret bookingsystem.

Studiemiljøer, der indbyder til at blive på uddannelsesstedet og skaber en sammenhæng mellem de nye studerende, ældre studerende, forskere og undervisere. Endvidere skal der være adgang til den nyeste forskning og underviserne skal uddannes til at formidle deres unikke viden, så der kommer størst nytte ud af de undervisningsressourcer, der er på universiteterne.

Selvom dette afsnit kvalificerer sig selv til en god omgang “bullshit-bingo”, er meningen ikke til at tage fejl af: Dette, mine damer og herrer, er hvad det hele handler om. Dette er vores mål.

Øget kvalitet er ikke ensidigt og derfor skal den enkelte studerende også motiveres til at blive en bedre, bevidst og aktiv studerende. Dette kan gøres på mange måder, men jeg mener, at flere gulerødder er vejen frem, så de bedste studerende bliver belønnet. Denne belønning kan være alt fra faste studiepladser, tilbud om at blive forskningsassistenter, tilbud om sommerkurser, udlandsophold etc.

Det er smart at belønne folk for en ekstra god indsats. Derfor vil det også være fornuftigt, hvis Aarhus Universitet turde indføre en incitamentsstruktur, som gav “de bedste” studerende noget ekstra. Spørgsmålet der trænger sig på er så, hvordan man definerer “de bedste”; men det må være noget studienævnene må tage sig af. De har jo ekspertisen.

Dette er nogle af de spørgsmål vi beskæftiger os med i Konservative Studenter. Noget endegyldigt svar finder vi og andre aldrig. Men endegyldige svar er heller ikke så vigtige. Vejen til svarene er derimod ikke alene interessant men også udfordrende.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>